Ο πιο σίγουρος τρόπος να λήξει
ο πόλεμος είναι να ηττηθείς
 
 

Η «Ελλάδα 2021» διδάσκει ιστορία…

6 Μαΐου 2020

Ένας καθηγητής τού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, τής Θεωρίας τών Θεσμών μάλιστα, ονόματι Αριστείδης Χατζής, αναφέρει σε μια ανάρτησή του στο Twitter πως ο Ιωάννης Καποδίστριας κατάργησε το σύνταγμα της Τροιζήνος και επέβαλε δικτατορία…*.

Η εν λόγω ανάρτηση φιλοξενείται στον λογαριασμό τής επιτροπής «Ελλάδας 2021», της οποίας ο κύριος Χατζής είναι μέλος. Στη συζήτηση παρενέβη και η κυρία Γιάννα Αγγελοπούλου! Γνωρίζουμε πως η «Ελλάδα 2021» τού κυρίου Μητσοτάκη έχει πρωτίστως ιδεολογική δουλειά να κάνει. Και για να το πετύχει δεν θα διστάσει να ανασκευάσει ώς και την ιστορία τής Ελλάδας τού 1821. Η αναφορά στον «δικτάτορα» Καποδίστρια έρχεται μετά από ένα βίντεο που κυκλοφόρησε με δικτάτορες χωρίς εισαγωγικά στη σειρά τών πολιτικών ηγετών μας από το ’21 και ’δώθε.

Το να θέλουν οι επαναστατημένοι Έλληνες σύνταγμα προτού κλείσει χρόνο η Επανάσταση είναι δικαιολογη­μέ­νο, πέρα από «αρχέγονες» ή βολονταριστικές παρορμήσεις. Το σύνταγμα τής Επιδαύρου τού 1822 ήταν διακή­ρυξη της ανεξαρτησίας, με το σύνταγμα της Τροιζήνος τού 1827 ήλπιζαν να βάλουν σε τάξη το μετεπαναστατικό χάος. Αλλά τον Καποδίστρια εκάλεσαν να βάλει τάξη στο χάος. Δεν ήταν άγιος ούτε δημοκράτης, ήταν ωστόσο οξύς πολιτικός νους. Καταλάβαινε πως ο τόπος είχε ανάγκη από μια ισχυρή κεντρική εξουσία, που έβλεπε να την μοιράζονται οι κάθε προέλευσης κοτζαμπάσηδες.

Σοβαρή κεντρική εξουσία, που μετά τη στυγερή δολοφονία του ο τόπος ποτέ δεν απέκτησε, παρά μόνο σε ό,τι αφορά την «κεντρική διαχείριση» τής κρατικής βίας και του κρατικού ταμείου. Οι δε κοτζαμπάσηδες τής εποχής του μετεξελίχθηκαν σε «κοινοβουλευτικούς άνδρες». Πού το παράξενο αν διείδε πως «το σύνταγμα ομοιάζει πρός ξυράφιον», όταν ακόμα και σήμερα, εδώ και δέκα χρόνια (και αυτόν τον καιρό), μ’ αυτό μάς ξυραφίζουν!

«Αυτό ήταν το τέλος τής Πρώτης Ελληνικής Δημοκρατίας»! Οδύρεται ο «δημοκράτης και φιλελεύθερος» κύριος Χατζής· και δεν αναρωτιέται γιατί είναι «πολίτης» τής «Τέταρτης» και ίσως αύριο σε μια «Πέμπτη». Αν το σύν­ταγμα τής Τροιζήνας, κύριε καθηγητά τής Θεωρίας τών Θεσμών επαναλαμβάνουμε, αρκούσε για να λειτουρ­γήσει μια αδιαμόρφωτη κοινωνία, η Ελλάδα έκτοτε και σήμερα θα ήταν ένας παράδεισος δημοκρατίας και ευημερίας. Δεν υπήρξε πιο δημοκρατικό σύνταγμα στην Ευρώπη τής εποχής από το ελληνικό σύνταγμα τού 1864. Αυτό που πάνω - κάτω έχουμε και σήμερα.

Εφ’ όσον δεν απέρρευσε και δεν λειτούργησε από και με παραγωγικές και κοινωνικές διεργασίες, παραμένει εν πολλοίς γράμμα και χωρίς πνεύμα. Κάτι άλλο οφείλετε να διδάσκετε στους φοιτητές σας. Και να πλουτίσετε τη βιβλιο­γραφία τους αν δεν σας κάνει ο Μάρξ και το Κεφάλαιο, με τον Άνταμ Σμιθ, τον Τζων Λοκ, τον Ζαν - Μπατίστ Σε, τον Ρικάρντο, τον Κέυνς, τον Γκαλμπραίηθ… 

*Περί συνταγμάτων και αστικής δημοκρατίας

Κατ’ αρχήν, οφείλουμε να ομολογήσουμε πως και από την πλευρά τής αριστεράς και ιστορικών της υπήρξαν τέτοιες αστόχαστες απόψεις. Αλλ’ αυτές διατυπώθηκαν σε χρόνο που τα αναλυτικά εργαλεία τής ελληνικής αριστεράς ήταν στοιχειώδη.

Η έννοια τού συντάγματος είναι ιστορικά και κοινωνικά συνυφασμένη με την έννοια τής αστικής δημοκρατίας. Μ’ αυτές τις δύο έννοιες και την εφαρμογή τους η αριστε­ρά έρχεται συχνά αντιμέ­τωπη. Αν η κοινωνική αριστερά μπορεί, με θεωρη­τικό ή απο­πειρατικό τρόπο, με την ιδεολογία ή την επανάσταση, να τις υπερβεί, η πολιτι­κή αριστερά «αφοπλίζεται» απέναντί τους. Επειδή είναι ιστορικό γέννημά τους.

Και είναι συχνά αναγκασμένη, η αριστερά, να υπε­ρασπίζεται το σύνταγμα και την αστική δημοκρατία. Δεν είναι πολιτικό «τέχνασμα» ή «εφαρμογή» τής ρήσης «Θα σας ταρά­ξουμε στη νομιμότητα…». Είναι ανάγκη και αναπόφευκτη υπο­χρέωση, ώσπου να καταστεί δυ­νατή η υπέρβαση, καθ’ ότι το σύνταγμα και η αστική δημο­κρατία έχουν προκύψει από «αριστερές» ιστορικές και κοινωνικές διεργασίες.

Η αγγλική Χάρτα τών Δικαιωμάτων τής λεγόμενης Αναίμακτης Επανάστασης τού 1688 και η Διακήρυξη των Δικαιωμάτων τού Ανθρώπου και του Πολίτη τής Γαλλικής Επανάστασης του 1789 είναι από πολλές απόψεις συντάγματα (από το συντάσσομαι) μιας «τρίτης» τάξης (ανθρώπων και πραγμάτων). Η γαλλική Τρίτη Τάξη στις συνελεύσεις τών Γενικών Τάξεων και στη Συμβατική καθόταν στ’ αριστερά τού προεδρείου. Την συγκροτούσαν αστοί, εργάτες, αγρότες. Και κατά τον αβά Σεγές «ζητούσε να γίνει κάτι». 

Δεν χρειάζεται εξήγηση ότι σ’ αυτή τη συγκρότηση και σ’ αυτή την απαίτηση τον τόνο έδιναν οι αστοί. Δεν ήταν βολονταρισμός τών αστών. Ήταν κομβικές στιγμές μιας μακράς παραγωγικής και κοινωνικής διαδι­κασίας, αιώνων, προτού βέβαια οι bourgeois αποκτήσουν την κρυφή γοητεία τους… Για ελληνική αστική τάξη, βέβαια, που να προέκυψε από ιστορικές παραγωγικές και κοινωνικές διεργασίες, δεν μπορεί να γίνει σοβαρός λόγος.

Όλα αυτά τα αντιπαρέρχονται οι «δημοκρατικοί και φιλελεύθεροι Έλληνες» σαν τον κύριο Χατζή. Υπήρξαμε άλλωστε «δημοκρατικοί και φιλελεύθεροι» εξ αρχαίας κατασκευής, προτού υπάρξουμε ως «Ελληνες»

ΤΡ.
ΣΧΟΛΙA 2
  1. «Οι μεγάλοι ηγήτορες της Επανάστασης του 1821, αυτής που εν πολλοίς προσδιόρισε αυτό που είμαστε σήμερα, έχουν πολλές πτυχές. Η Επιτροπή ‛‛Ελλάδα 2021’’ θα τις αναδείξει όλες…», έγραψε η κυρία Γιάννα στον προσωπικό της λογαριασμό. Κι εκείνη την πτυχή τού Καραϊσκάκη, αν ο «γιος της καλογριάς» είχε «γυρίσει πίσω»;

  2. Από καιρό σκέφτομαι ότι με έχουν ναρκώσει. Αμνησία ως προς το τι ήμασταν, συμβαίνει κάτι απλό, π.χ. να ακούσεις τη Ρόζα Λούξεμπουργκ στα «Τροπάρια για φονιάδες» του Μικρούτσικου και να βγεις από το κώμα, να θυμηθείς, να ξυπνήσεις (δεν ξέρω αν συμβαίνει και σε άλλους). Και σ’ αυτή την κατάσταση, διάφοροι βρίσκουν την ευκαιρία να ξαναγράψουν την ιστορία, να τη διαστρεβλώσουν. Να τη θάψουν ακόμη πιο βαθιά. Συλλογίζομαι μερικές φορές πώς μας βλέπουν οι Τούρκοι, πώς αντιλαμβάνονται την επανάσταση του 21. Κάθε λαός χτίζει το αφήγημά του.

Το σχόλιό σας...

Η ηλεκτρονική σας διεύθυνση δεν δημοσιεύεται.

Το θανατηφόρο όπιο*…

Η είδηση πέρασε στα ψιλά. Αθώο έκρινε τό Πρωτοδικείο Κέρκυρας τον Μητροπολίτη Κερκύρας, Παξών και Διαποντίων Νήσων για παραβίαση τών μέτρων κατά τού κορονοϊού. Τον περασμένο Μάρτη, είχε καλέσει τούς πιστούς │ Βλ. ανάρτηση…